
 1 

Lecture 6   Mass Media of the United Kingdom  

 Content: 

I. The Lecture  

1. Broadcasting 

2. Print 

3. The most prominent magazines and newspapers 

3.1 The daily Mail 

3.2 The Daily Mirror 

3.3 The Daily Telegraph 

3.4 The Guardian 

4. References 

II. New words and word combinations 

III. Test 

1. Broadcasting  

Regular broadcasting in Great Britain has existed since 1922.   

The BBC is the UK's publicly funded radio, television and internet broadcasting corporation, and is the 

oldest and largest broadcaster in the world. It operates several television channels and radio stations both in the UK 

and abroad. The BBC's international television news service, BBC World, is broadcast throughout the world and the 

BBC World Service radio network is broadcast in thirty-three languages globally.  

The domestic services of the BBC are funded by the television license, a legal requirement for any British 

household with a television receiver that is in use to receive broadcasts, regardless of whether or not the 

householders watch BBC channels. Households which are the principal residence of any person over 75 are exempt
 
 

and the requirement does not extend to radio listeners. The BBC World Service Radio is funded by the Foreign and 

Commonwealth Office and the television stations are operated by BBC Worldwide on a commercial subscription 

basis over cable and satellite services. It is also this commercial arm of the BBC that forms half of UKTV along 

with Virgin Media.  

There are five major nationwide television channels in the UK: BBC One, BBC Two, ITV1, Channel 4 and 

Five - all currently transmitted by analogue terrestrial, free-to-air signals with the latter three channels funded by 

commercial advertising (independent channels).  

The UK now also has a large number of digital terrestrial channels including a further six from the BBC, 

five from ITV and three from Channel 4 among a variety of others. 

The vast majority of digital cable services are provided by Virgin Media with satellite being provided by 

BSkyB and free-to-air digital terrestrial television by Free view. The entire country will switch to digital by 2012. 

Radio in the UK is dominated by BBC Radio, which operates ten national networks and over forty local 

radio stations. The most popular radio station, by number of listeners, is BBC Radio 2 (music for adults), closely 

followed by BBC Radio 1 (modern music). There is   Radio 3 (programs about culture and art)  and Radio 4 

(colloquial genre), Five Life (news and sports programs). There are also many hundreds of mainly local commercial 

radio stations across the country offering a variety of music or talk formats.  

The largest agencies are “Press Association” (specializes in gathering and distribution of the internal 

information, it is founded in 1868), “Reiter” (specializes in distribution of the foreign information, it is founded in 

1851) and “United Press International”. 

 Questions of TV and broadcasting are in the competence of minister of culture, mass media and sports. 

http://en.wikipedia.org/wiki/BBC
http://en.wikipedia.org/wiki/Radio
http://en.wikipedia.org/wiki/Television
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Television
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Radio
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_World
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_World_Service
http://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence
http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_and_Commonwealth_Office
http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_and_Commonwealth_Office
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Worldwide
http://en.wikipedia.org/wiki/UKTV
http://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_Media
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_One
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Two
http://en.wikipedia.org/wiki/ITV1
http://en.wikipedia.org/wiki/Channel_4
http://en.wikipedia.org/wiki/Five_%28channel%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Cable_television
http://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_Media
http://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_television
http://en.wikipedia.org/wiki/BSkyB
http://en.wikipedia.org/wiki/Free-to-air
http://en.wikipedia.org/wiki/Freeview
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_switchover_in_the_United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_in_the_United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Radio
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Radio_2
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Radio_1


 2 

2. Print  

Britain has the most developed industry of publishing in the world. Here is issued more than 200 daily and 

Sunday newspapers, 1300 weekly and more than 2000 local newspapers. On the average two from three British, 

who are senior than 15 years, read the national daily newspaper; about three of each four citizens read the Sunday 

newspaper. Even more British   read   local and regional newspapers. 

Traditionally, British newspapers could be split into quality, serious-minded newspaper (usually referred to 

as "broadsheets" due to their large size) and the more populist, tabloid varieties. For convenience of reading, many 

traditional broadsheets have switched to a more compact-sized format, traditionally used by tabloids. The Sun has 

the highest circulation of any daily newspaper in the UK, with approximately a quarter of the market; its sister 

paper, The News of The World similarly leads the Sunday newspaper market, and traditionally focuses on celebrity-

led stories. The Daily Telegraph, a right-of-centre broadsheet paper, has overtaken The Times (tabloid size format) 

as the highest-selling of the "quality" newspapers . The Guardian is a more liberal (left-wing) "quality" broadsheet. 

The Financial Times is the main business paper, printed on distinctive salmon-pink broadsheet paper. Scotland has a 

distinct tradition of newspaper readership (see List of newspapers in Scotland). First printed in 1737, the Belfast 

News Letter is the oldest known English-speaking daily newspaper still in publication today. One of its fellow 

Northern Irish competitors, The Irish News, has been twice ranked as the best regional newspaper in the United 

Kingdom, in 2006 and 2007.
 
Aside from newspapers, a number of British magazines and journals have achieved 

world-wide circulation including The Economist and Nature.  

3.The most prominent magazines and newspapers. 

3.1 The Daily Mail 

The Daily Mail is a British newspaper, currently published in a tabloid format. First published in 1896 by 

Lord Northcliffe, it is Britain's second biggest-selling daily newspaper after The Sun. Its sister paper, The Mail on 

Sunday was launched in 1982. An Irish version of the paper was launched on 6 February 2006. The Daily Mail was 

Britain's first daily newspaper aimed at what is now considered the middle-market and the first to sell 1 million 

copies a day. 

The Mail was originally a broadsheet, but switched to its current compact format on 3 May 1971, the 75th 

anniversary of its founding. On this date it also absorbed the Daily Sketch, which had previously been published as a 

tabloid by the same company). Its long-standing rival, the Daily Express, has a broadly similar political stance and 

target readership, but nowadays sells one-third the number of copies. The publisher of the Mail, the Daily Mail and 

General Trust is currently a FTSE 100 company, and the paper has a circulation of more than two million, giving it 

one of the largest circulations of any English language daily newspaper, and the twelfth highest of any newspaper in 

the world.  

The Daily Chronicle was a London newspaper company in the United Kingdom that was founded in 

1872. It merged its publication with the Daily News to become the News Chronicle. The company then absorbed 

The Star which it retained as an evening publication. The News Chronicle was finally absorbed by the Daily Mail. 

In 1876, the Daily Chronicle was purchased by Edward Lloyd. Under a succession of editors, the paper 

gained respect and by 1914 its circulation exceeded the combined sales of The Times, Daily Telegraph, Morning 

Post, Evening Standard and the Daily Graphic under the ownership of United Newspapers Limited. 

Most London papers were published in support of political parties, and the Daily Chronicle was no 

exception: it supported the left-wing of the Liberal Party and David Lloyd George and the British participation in 

World War I. One of its reporters was Sir Arthur Conan Doyle, who became famous for his Sherlock Holmes 

detective stories. 

On 9 April 1918, Prime Minister David Lloyd George mislead the House of Commons about the strength of 

the British Army. Sir Frederick Maurice wrote a letter to the leading newspapers and accused David Lloyd George 

of misleading Parliament, but instead of making an enquiry into the allegations, Maurice was force to retire from the 

British Army. He was then hired as a military correspondent by the Daily Chronicle. 

This action angered Lloyd George who then formed a group to purchase then newspaper to get rid of 

Maurice. The editor then resigned in protest over what amounted to censorship. Following a succession of owners 

the newspaper was subsequently bought in 1926 by Sir David Yule of Bricket Wood, Hertfordshire, England. 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_newspapers_in_the_United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadsheets
http://en.wikipedia.org/wiki/Tabloid
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_%28newspaper%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Tabloid
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sun_%28newspaper%29
http://en.wikipedia.org/wiki/The_News_of_The_World
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Daily_Telegraph
http://en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_politics
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Guardian
http://en.wikipedia.org/wiki/Liberalism_in_the_United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Financial_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_newspapers_in_Scotland
http://en.wikipedia.org/wiki/The_News_Letter
http://en.wikipedia.org/wiki/The_News_Letter
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Irish_News
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Economist
http://en.wikipedia.org/wiki/Nature_%28journal%29
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Tabloid_newspaper
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Harmsworth%2C_1st_Viscount_Northcliffe
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sun_%28newspaper%29
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mail_on_Sunday
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mail_on_Sunday
http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Daily_Mail
http://en.wikipedia.org/wiki/February_6
http://en.wikipedia.org/wiki/2006
http://en.wikipedia.org/wiki/Middle-market
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadsheet
http://en.wikipedia.org/wiki/May_3
http://en.wikipedia.org/wiki/1971
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Sketch
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Express
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mail_and_General_Trust
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mail_and_General_Trust
http://en.wikipedia.org/wiki/FTSE_100
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper_circulation
http://en.wikipedia.org/wiki/English_language
http://en.wikipedia.org/wiki/London
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/1872
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mail
http://en.wikipedia.org/wiki/1876
http://en.wikipedia.org/wiki/1914
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Telegraph
http://en.wikipedia.org/wiki/Morning_Post
http://en.wikipedia.org/wiki/Morning_Post
http://en.wikipedia.org/wiki/Evening_Standard
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Graphic
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=United_Newspapers_Limited&action=edit
http://en.wikipedia.org/wiki/Left-wing
http://en.wikipedia.org/wiki/Liberal_Party_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Lloyd_George
http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I
http://en.wikipedia.org/wiki/Sir_Arthur_Conan_Doyle
http://en.wikipedia.org/wiki/Sherlock_Holmes
http://en.wikipedia.org/wiki/April_9
http://en.wikipedia.org/wiki/1918
http://en.wikipedia.org/wiki/Prime_Minister_of_the_United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/British_House_of_Commons
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Army
http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Maurice
http://en.wikipedia.org/wiki/Parliament_of_the_United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/1926
http://en.wikipedia.org/wiki/Sir_David_Yule
http://en.wikipedia.org/wiki/Bricket_Wood
http://en.wikipedia.org/wiki/Hertfordshire
http://en.wikipedia.org/wiki/England


 3 

In 1930, the Daily Chronicle incorporated The Daily News in a merger, forming the News Chronicle.  

Brief history of The Daily News 

The Daily News had been financed in 1834 by Charles Dickens from the sale of his novels. After a slow start, the 

newspaper began to attract a growing circulation and contributors such as George Bernard Shaw and H. G. Wells. In 

1901, the chocolate manufacturer George Cadbury bought the newspaper and it began to reflect his Quaker and 

pacifist values with respect to sweated labour and his oppostition to the Second Boer War. G. K. Chesterton wrote 

for the Daily News during the early part of his journalistic career. 

Brief history of The Star 

The Star newspaper was founded in 1887 by T. P. O'Connor, an Irish Nationalist Member of Parliament. It 

maintained a radical point of view. Among its contributors was George Bernard Shaw, but part of its early success 

came from coverage of the Jack the Ripper murders in London. The Star merged with the morning News Chronicle 

to become the evening publication.  

Both the morning and evening publications ceased operation in 1960 when they were absorbed by the Daily 

Mail. 

3.2 The Daily Mirror 

The Daily Mirror, often referred to simply as The Mirror, is a British tabloid daily newspaper founded in 

1903. It is the only British national paper to have consistently supported the Labour Party since 1945. During a 

couple of periods in its history — 1985 to 1987 and 1997 to 2002 — the front-page masthead was changed to The 

Mirror. 

Early years  

The Daily Mirror was launched on 2 November 1903 by Alfred Harmsworth (later Lord Northcliffe) as a 

newspaper for women, run by women. Hence the name: he said "I intend it to be really a mirror of feminine life as 

well on its grave as on its lighter sides....to be entertaining without being frivolous, and serious without being dull". 

It cost one penny. 

It was not a success, and in 1904 he decided to turn it into a pictorial newspaper, changing the masthead to 

The Daily Illustrated Mirror and appointing Hamilton Fyfe as editor who then fired all the women journalists
.
 This 

name ran from 26 January to 27 April 1904 (issues 72 to 150) then reverted to The Daily Mirror. The first issue did 

not have advertisements on the front page as previously, but news text and engraved pictures (of a traitor and an 

actress) with the promise of photographs inside.
 
 Two days later the price was dropped to one halfpenny and to the 

masthead was added "A paper for men and women".
 
 This combination was successful: by issue 92 the guaranteed 

circulation was 120,000 copies
 
 and by issue 269 it had grown to 200,000:

 
 by then the name had reverted and the 

front page was mainly photographs. Circulation grew to 466,000 making it the second largest morning newspaper.
 
 

Harold Harmsworth (Lord Rothermere) bought the newspaper from his brother Lord Northcliffe in 1913. In 

1917 the price was increased to one penny.
[7]

 Circulation continued to grow: by 1930 the Mirror was selling more 

than 1 million copies a day and had the third-largest sale among British national newspapers, behind only the Daily 

Express (owned by Lord Beaverbrook) and the Daily Mail (also owned by Rothermere) 

Rothermere used the Mirror for his own political purposes just as he used the Mail. Both papers were an 

integral part of his joint campaign with Beaverbrook for "Empire Free Trade" in 1929 – 32, and the Mirror, like the 

Mail, gave enthusiastic support to Oswald Mosley and the British Union of Fascists in 1933 – 34 — support that 

Rothermere hastily withdrew after middle-class readers recoiled at the BUF's violence at a rally at Olympia. 

By the mid-1930s, however, the Mirror was struggling — it and the Mail were the main casualties of the 

early-1930s circulation war that saw the Daily Herald and the Daily Express establish circulations of more than 2 

million — and Rothermere decided to sell his shares in it. His withdrawal paved the way for one of the most 

remarkable reworkings of a newspaper's identity ever seen. 

The Mirror transformed  

http://en.wikipedia.org/wiki/1930
http://en.wikipedia.org/wiki/News_Chronicle
http://en.wikipedia.org/wiki/1834
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Dickens
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Bernard_Shaw
http://en.wikipedia.org/wiki/H._G._Wells
http://en.wikipedia.org/wiki/1901
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Cadbury
http://en.wikipedia.org/wiki/Quaker
http://en.wikipedia.org/wiki/Pacifist
http://en.wikipedia.org/wiki/Sweated_labour
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Boer_War
http://en.wikipedia.org/wiki/G._K._Chesterton
http://en.wikipedia.org/wiki/1887
http://en.wikipedia.org/wiki/T._P._O%27Connor
http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Nationalist
http://en.wikipedia.org/wiki/Member_of_Parliament
http://en.wikipedia.org/wiki/Radicalism_%28historical%29
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Bernard_Shaw
http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_the_Ripper
http://en.wikipedia.org/wiki/1960
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mail
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mail
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Tabloid
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper
http://en.wikipedia.org/wiki/1903
http://en.wikipedia.org/wiki/Labour_Party_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/wiki/1945
http://en.wikipedia.org/wiki/Masthead_%28publishing%29
http://en.wikipedia.org/wiki/November_2
http://en.wikipedia.org/wiki/1903
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Harmsworth
http://en.wikipedia.org/wiki/Penny
http://en.wikipedia.org/wiki/1904
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Hamilton_Fyfe&action=edit
http://en.wikipedia.org/wiki/January_26
http://en.wikipedia.org/wiki/April_27
http://en.wikipedia.org/wiki/1904
http://en.wikipedia.org/wiki/Lord_Rothermere
http://en.wikipedia.org/wiki/1913
http://en.wikipedia.org/wiki/1917
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mirror#_note-6#_note-6
http://en.wikipedia.org/wiki/1930
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Express
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Express
http://en.wikipedia.org/wiki/Lord_Beaverbrook
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mail
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Empire_Free_Trade&action=edit
http://en.wikipedia.org/wiki/Oswald_Mosley
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Union_of_Fascists
http://en.wikipedia.org/wiki/Olympia%2C_London
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Herald
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Express


 4 

With Cecil King (Rothermere's nephew) in charge of the paper's finances and Guy Bartholomew as editor, 

the Mirror in the late 1930s transformed itself from a gently declining, respectable, conservative, middle-class 

newspaper into a sensationalist left-wing paper for the working class that soon proved a runaway business success. 

The Mirror was the first UK paper to adopt the appearance of the New York tabloids and was noted for its 

consistent campaign in opposing the appeasement of Adolf Hitler. By 1939, it was selling 1.4 million copies a day. 

During World War II, the Mirror positioned itself as the paper of the "ordinary" soldier and civilian, critical 

of the incompetence of the political leadership and the established parties. In the 1945 general election it strongly 

supported Labour in its eventual landslide victory. By the late 1940s, it was selling 4.5 million copies a day, 

outstripping the Express; for some 30 years afterwards it dominated the British daily newspaper market, selling at its 

peak in the mid-1960s more than 5 million copies each day.  

"Open to the Public"  

One of the most 'open' publishers of tabloid newspapers, the Daily Mirror arranged regular tours of its 

printing presses at the Holborn Circus site in London, built on the site of the former Gamages department store. At 

the time it was one of the most technically advanced printing works in the world. Visitors were taken on tours of the 

entire production process and shown everything involved in producing a newspaper: the linotype machines where 

text was entered, the lead-melting plant where the curved leaden printing plates were cast before being attached to 

the cylindrical printing-press rollers, the huge reels of newsprint (paper), and the presses themselves. Shortly after 

the day's edition was complete the visitors could get a fresh copy of the paper literally 'hot off the press  

Toppled by Murdoch  

The Mirror's mass working-class readership had made it the United Kingdom's best-selling daily tabloid 

newspaper. But it became complacent about its success. In 1960, it acquired the Daily Herald (the popular daily of 

the labour movement), when it bought Odhams, in one of a series of takeovers that created the International 

Publishing Corporation (IPC). The Mirror management did not want the Herald competing with the Mirror for 

readers and in 1964 relaunched it as a mid-market paper, the Sun. When it failed to win readers, the Sun was sold to 

Rupert Murdoch — who immediately relaunched it as a more populist and more sensationalist tabloid competitor to 

the Mirror. 

In an attempt to cater for a different kind of reader, the Mirror launched the Mirrorscope pull-out section 

on 30th January 1968. The Press Gazette printed "The Daily Mirror launched its revolutionary four-page supplement 

Mirrorscope. The ambitious brief for the supplement, which ran on Wednesdays and Thursdays, was to deal with 

international affairs, politics, industry, science, the arts and business." (see Press Gazette Back Issues 23.01.03) The 

British Journalism Review said in 2002 that Mirrorscope was "a game attempt to provide serious analysis in the 

rough and tumble of the tabloids" (see British Journalism Review Vol. 13, No. 4, 2002, pages 6-14). (For scans of 

the 10th June 1968 edition entitled Born Today: Tomorrow's Man see Page 13, Page 14, Page 15, and Page 16). It 

failed to attract any significant numbers of new readers, and the pull-out section was abandoned after its final issue 

on 27th August 1974. 

Since then, the story of the Mirror has been one of continuous decline. By the mid-1970s, the Sun had 

overtaken the Mirror in circulation, and in 1984 the Mirror was sold to Robert Maxwell. The import of heavyweight 

columnists and writers with a following, like Paul Callan from the Daily Mail sat uneasily with the perceived need 

to compete with The Sun. After Maxwell's death in 1991, the Mirror went through a protracted crisis before ending 

up in the hands of Trinity Mirror, its current owner. In recent years the paper's circulation has also been overtaken 

by that of the Daily Mail.  

The Mirror today 

Trinity Mirror is based at One Canada Square — the focal building in London's Canary Wharf 

development. The Holborn Circus site is now occupied by J Sainsbury plc. 

In 1978, the paper announced its support for a United Ireland. 

During the 1990s, the paper was accused of dumbing-down in an unsuccessful attempt to poach readers 

from Murdoch's Sun, and was widely condemned in 1996 for publishing a headline "For you, Fritz, ze Euro 96 is 

over!" (regarding England's match versus Germany in the 1996 European Championships) complete with mocked-

up photos of Paul Gascoigne and Stuart Pearce wearing tin helmets. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler
http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II
http://en.wikipedia.org/wiki/UK_general_election%2C_1945
http://en.wikipedia.org/wiki/Labour_Party_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Holborn_Circus&action=edit
http://en.wikipedia.org/wiki/Gamages
http://en.wikipedia.org/wiki/Linotype
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Herald
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Odhams&action=edit
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sun_%28newspaper%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch
http://www.pressgazette.co.uk/story.asp?sectioncode=1&storycode=27950
http://www.bjr.org.uk/data/2002/no4_evans.htm
http://i20.photobucket.com/albums/b206/phantomsteve/wikipedia/mirrorscope/page13.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b206/phantomsteve/wikipedia/mirrorscope/page14.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b206/phantomsteve/wikipedia/mirrorscope/page15.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b206/phantomsteve/wikipedia/mirrorscope/page16.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Maxwell
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Callan
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mail
http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_Mirror
http://en.wikipedia.org/wiki/One_Canada_Square
http://en.wikipedia.org/wiki/Canary_Wharf
http://en.wikipedia.org/wiki/J_Sainsbury_plc
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Ireland
http://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sun_%28newspaper%29
http://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Euro_96
http://en.wikipedia.org/wiki/England_national_football_team
http://en.wikipedia.org/wiki/Germany_national_football_team
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Gascoigne
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuart_Pearce


 5 

In 2002, the Mirror changed its logo from red to black in an attempt to dissociate the paper from the term 

"red top", a term for a sensationalist mass-market tabloid. Sometimes it was blue. On 6 April 2005, the red top came 

back. 

Under then-editor Piers Morgan, it was the only tabloid newspaper in the UK to oppose the 2003 invasion 

of Iraq and ran many front pages critical of the war. It also gave financial support to the February 15, 2003 anti-war 

protest, paying for a large screen and providing thousands of placards.  

3.3 The Daily Telegraph 

The Daily Telegraph is a British broadsheet newspaper, founded in 1855. Excepting the Financial 

Times, it is the only remaining daily newspaper printed on traditional newsprint in the Broadsheet format in the 

United Kingdom, as most other broadsheet publications have converted to the smaller tabloid/compact or Berliner 

formats. Its sister paper, The Sunday Telegraph, was founded in 1961. In October 2007, the Telegraph was the 

highest selling British broadsheet, with a certified average daily circulation of 882,413. This compared with a 

circulation of 642,895 for The Times, 240,134 for The Independent, and 364,513 for The Guardian.
 
 According to a 

MORI survey conducted in 2004, 61% of Telegraph readers support the Conservative Party.
  

Political stance  

The Daily Telegraph has been politically conservative in modern times and generally takes a pro-Israel 

though not always pro-American line in foreign affairs. The personal links between the paper's editors and the 

leadership of the Conservative Party, also known as Tories, along with the paper's influence over Conservative 

activists, results in the paper commonly, but, jokingly referred to, especially in Private Eye, as the Torygraph. 

However, in its early years it was associated with Gladstone and the Liberal party, coining the nickname "the 

people's William".  

The Daily Telegraph was established on 29 June 1855 by Colonel Arthur B. Sleigh, who used it as a 

platform to campaign against the Duke of Cambridge becoming commander-in-chief of the British army.
[5]

 He 

controlled it only briefly before selling it to his printer, Joseph Moses Levy, father of the first Baron Burnham. Levy 

appointed his sons as editors and relaunched the paper on 17 September. He soon reduced the price of the paper to a 

penny. Within twelve months the new paper was outselling The Times. 

In 1908, Kaiser Wilhelm II of Germany gave a controversial interview to The Daily Telegraph that severely 

damaged Anglo-German relations and added to international tensions which eventually culminated in World War I. 

In 1928 the son of the 1st Baron Burnham sold it to the 1st Viscount Camrose, in partnership with his 

brother Viscount Kemsley and the 1st Baron Iliffe. Both the Camrose (Berry) and Burnham (Levy-Lawson) families 

remained involved in management until Conrad Black took control in 1986. 

In 1937 the newspaper absorbed The Morning Post which traditionally espoused a conservative position 

and sold predominantly amongst the retired officer class. Originally William Ewart Berry, 1st Viscount Camrose 

bought The Morning Post with the intention of publishing it alongside the Daily Telegraph, but poor sales of the 

former led him to merge the two. For some years the paper was retitled The Daily Telegraph and Morning Post 

before it reverted to just The Daily Telegraph.  

3.4 The Guardian 

The Guardian (until 1959 The Manchester Guardian) is a British newspaper owned by the Guardian 

Media Group. It is published Monday to Saturday in the Berliner format from printing centres located in London 

and Manchester. 

The Guardian Weekly, which circulates worldwide, provides a compact digest of four newspapers. It 

contains articles from The Guardian and its Sunday paper, The Observer, as well as reports, features and book 

reviews from The Washington Post and articles translated from France's Le Monde. 

Editorial articles in The Guardian are generally in sympathy with the middle-ground liberal to left-wing 

end of the political spectrum. This is reflected in the paper's readership: a MORI Poll taken between April and June 

2000 showed that 80% of Guardian readers were Labour Party voters (cited in International Socialism Spring 2003, 

http://en.wikipedia.org/wiki/April_6
http://en.wikipedia.org/wiki/2005
http://en.wikipedia.org/wiki/Piers_Morgan
http://en.wikipedia.org/wiki/2003_invasion_of_Iraq
http://en.wikipedia.org/wiki/2003_invasion_of_Iraq
http://en.wikipedia.org/wiki/February_15%2C_2003_anti-war_protest
http://en.wikipedia.org/wiki/February_15%2C_2003_anti-war_protest
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadsheet
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper
http://en.wikipedia.org/wiki/Financial_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/Financial_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper
http://en.wikipedia.org/wiki/Newsprint
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadsheet
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Tabloid
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_%28newspaper%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Berliner_%28format%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper_circulation
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Independent
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Guardian
http://en.wikipedia.org/wiki/MORI
http://en.wikipedia.org/wiki/Conservative_Party_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Conservative_Party_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Tory
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_Eye
http://en.wikipedia.org/wiki/Gladstone
http://en.wikipedia.org/wiki/Liberal_Party_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/wiki/June_29
http://en.wikipedia.org/wiki/1855
http://en.wikipedia.org/wiki/Colonel_Arthur_B._Sleigh
http://en.wikipedia.org/wiki/Duke_of_Cambridge
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Daily_Telegraph#_note-3#_note-3
http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Moses_Levy
http://en.wikipedia.org/wiki/Baron_Burnham
http://en.wikipedia.org/wiki/September_17
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/Kaiser
http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_II_of_Germany
http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/1914m/dailytel.html
http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I
http://en.wikipedia.org/wiki/Baron_Burnham
http://en.wikipedia.org/wiki/Viscount_Camrose
http://en.wikipedia.org/wiki/Viscount_Kemsley
http://en.wikipedia.org/wiki/Baron_Iliffe
http://en.wikipedia.org/wiki/Conrad_Black
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Morning_Post
http://en.wikipedia.org/wiki/Conservatism
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Berry%2C_1st_Viscount_Camrose
http://en.wikipedia.org/wiki/Viscount_Camrose
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Morning_Post
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Telegraph
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_newspapers_in_the_United_Kingdom
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper
http://en.wikipedia.org/wiki/Guardian_Media_Group
http://en.wikipedia.org/wiki/Guardian_Media_Group
http://en.wikipedia.org/wiki/Berliner_%28format%29
http://en.wikipedia.org/wiki/London
http://en.wikipedia.org/wiki/Manchester
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Guardian_Weekly
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Observer
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Washington_Post
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Monde
http://en.wikipedia.org/wiki/Editorial
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Socialism_%28journal%29


 6 

ISBN 1-898876-97-5); according to another MORI poll taken in 2004, 44% of Guardian readers vote Labour and 

37% vote Liberal Democrat.
 
 

The Guardian is considered British centre-left (described by American conservatives as "left-wing"
 
as US 

politics are generally further to the right of the UK
 
). 

Founded by textile traders and merchants the Guardian had a reputation as ‘an organ of the middle class’ (Frederick 

Engels, The Condition of the Working Class in England, Progress, 1973, p 109), or in the words of C.P. Scott’s son 

Ted ‘a paper that will remain bourgeois to the last’ (Ayerst, The Guardian, 1971, p.471). "I write for the Guardian," 

said Sir Max Hastings in    

Format 

Today, The Guardian is one of two British national newspapers to be printed in full colour, although the 

edition printed in Northern Ireland still has much black-and-white content; (the other newspaper to print in full 

colour is the Daily Mail and its Sunday counterpart, The Mail on Sunday.) It was also the first newspaper in the UK 

to be printed on the Berliner size. The Guardian had a certified average daily circulation of 355,750 copies as of 

August 2007 – a drop of 5.94% on the first month of the year; as compared to sales of 887,664 for the Daily 

Telegraph, 638,820 for The Times, and 239,834 for The  Independent.
    

The History 

The Manchester Guardian was founded in Manchester in 1821 by a group of non-conformist businessmen 

headed by John Edward Taylor. The prospectus announcing the new publication proclaimed that "it will zealously 

enforce the principles of civil and religious Liberty … it will warmly advocate the cause of Reform; it will 

endeavour to assist in the diffusion of just principles of Political Economy; and to support, without reference to the 

party from which they emanate, all serviceable measures." According to a December, 2004 survey, 44% of Guardian 

readers voted in favour of Labour, 37% for the Liberal Democrats and only 5% for the Conservatives, the lowest 

percentage of any large British newspaper.
 
 

The Manchester Guardian was hostile to the Unionist cause in the American civil war, writing on the news 

that Lincoln had been assassinated ‘of his rule, we can never speak except as a series of acts abhorrent to every true 

notion of constitutional right and human liberty’ (27 April 1865). Among Lincoln’s acts so abhorrent to the 

Guardian was the Emancipation Proclamation, 1 January 1863. 

4. References:  

1. Голицынский Ю.Б. Great Britain – Великобритания – СПб.:  КАРО, 2006 – 480 с.  

2. Артемова А.Ф., Лоенович О.А. First Aid in English. Language and Culture. Энциклопедия 

самообразования по английскому языку и страноведению Великобритании и США – М.: ООО 

«Издательство Астрель»; ООО «Издательство АСТ»; ООО «Транзиткнига», 2005 – 398 с.  

3. Нестерова Н.М., Страноведение: Великобритания, Р-н-Д, Феникс, 2005, 358 с. 

4. Михайлов Н.Н. English Cultural Studies. Лингвострановедение Англии – М.: Издательский центр 

«Академия», 2003 – 208 с.  

5. Великобритания. Лингвострановедческий словарь, М, 1978 

6. Интернет ресурсы  

 

II. New words and word combinations:  is dominated by BBC Radio – преобладает радио 

БиБиСи, industry of publishing – печатная индустрия,   broadsheets – серьезные, качественные газеты 

(обычно большого размера),    tabloids  - газеты небольшого размера, напечатанные на не очень 

качественной бумаге,   compact–sized format – компактный формат, dumbing-down – умалчивание, absorb 

– поглотить. 

 

 

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:Booksources&isbn=1898876975
http://en.wikipedia.org/wiki/MORI
http://en.wikipedia.org/wiki/Labour_Party_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Liberal_Democrats_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Left-wing
http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Engels
http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Engels
http://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Ireland
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Mail
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mail_on_Sunday
http://en.wikipedia.org/wiki/Berliner_%28format%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper_circulation
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Telegraph
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Telegraph
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Times
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Independent
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-conformist
http://en.wikipedia.org/wiki/John_E._Taylor
http://en.wikipedia.org/wiki/Labour_Party_%28UK%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Emancipation_Proclamation
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Radio
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadsheets
http://en.wikipedia.org/wiki/Tabloid
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_%28newspaper%29


 7 

III. TEST: 

1. Render the article into English 

     Средства массовой информации Великобритании  

Средства массовой информации Великобритании включают прессу, радио, телевидение. Несколько 

слов о   газетах. Прежде всего, в Британии нет подписки на газеты. Вы можете купить любую газету 

в продаже.  Существует два различных вида газет: «популярные газеты» и «качественные газеты». 

«Популярные» газеты небольшие по размеру. В них много фотографий, крупных заголовков и 

коротких статей. Они легко читаются. Это такие газеты, как «Ежедневный экспресс», «Ежедневная 

почта», «Ежедневное отражение», «Дневная газета», «Солнце» и другие. 

«Качественные» газеты предназначены для более серьезного прочтения. Они большие по размеру, с 

более длинными статьями и дают более детальную информацию. «Качественными» газетами 

являются: «Время», «Ежедневный телеграф», «Гардиан», «Финансовое время», «Независимая». 

Кроме упомянутых нами ежедневных газет имеются также воскресные газеты. Они имеют больший 

тираж, чем ежедневные газеты. Воскресные газеты в Великобритании – это такие «качественные» 

газеты, как «Наблюдатель», «Воскресное время», «Воскресный телеграф», и такие «популярные» 

газеты, как «Новости мира», «Воскресный экспресс», «Воскресное отражение», «Воскресная почта». 

Что касается радио- и телетрансляций, существует одна радио и одна телевизионная станция. 

Первая – хорошо известная Би-би-си – Британская трансляционная корпорация, вторая – НТС – 

Независимая трансляционная служба. 

Газеты в Британии гордятся тем, что они отличаются друг от друга – каждая из них стремится иметь 

свое лицо.  

 


